.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



vrijdag, september 26, 2003

Op de website van R.A.M is veel informatie te vinden over Martin Parr, dit in verband met de uitzending van aanstaande zondag (om 19.50 uur op Nederland 3).

Speel ook het Martin Parr Love Cubes spel.

Er zijn maar weinig mensen die gewoon kunnen doen over fotografie. Martin Parr is er één van. Hij is niet te beroerd om voor de camera van R.A.M nog eens geduldig uit te leggen waar het hem om te doen is: humor, uitvergroten en isoleren van details. Sommige mensen denken dat fotografie over Afrika of Irak moet gaan, maar hij blijft liever dichter bij huis en fotografeert de Westerse welvaart.

Na een tip van Parr vond programmamaker Hank Onrust in een Amerikaans archief heel bijzondere bewegende beelden van ‘fotografenfotograaf’ Garry Winogrand. Volgens Parr hoog in de top tien van de grootsten van de vorige eeuw. Hij heeft de beelden zelf ook nog nooit gezien. We zien Winogrand op straat onduidelijke dingen doen met een kleinbeeldcameraatje. Hij probeert uit te leggen wat het verschil is tussen een verhaal vertellen met een foto en ‘gewoon laten zien hoe de dingen eruit zien’. Dat hij geïnteresseerd is in dingen die bewegen. ‘En vrouwen. Zeker als ze bewegen.’

Speciaal voor R.A.M ging Parr ook naar Ascot, waar kakkineus Londen naar de paardenraces komt kijken. In elkaar gedoken besluipt hij zijn slachtoffers met hun hoeden en hun handtasjes in de vorm van brassières. Ze kijken verwonderd over hun schouder, lachen om zijn grapjes en willen best even poseren. Ook als blijkt dat die charmante meneer niet voor een krant werkt, maar slechts voor zichzelf. Uiteindelijk kunnen maar een paar van Parrs Ascotfoto’s de selectie doorstaan. Parr tuurt door een loepje naar contactvellen, legt de prints op de vloer. Het zijn tot verbazing van de interviewer de details die de doorslag geven. Het is simpel, zegt Parr: ‘You know it when you see it, but you don’t know how to get it.’

Bron: VPRO-gids.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?